“Öğretmenler mesleklerini sevdikleri
ölçüde hayattan haz alırlar.” (1)
Yukarıdaki genelleme aslında bütün
meslekler için geçerlidir, ancak özellikle de öğretmenlik mesleğini daha iyi
kapsamaktadır.
Başarılı olan bir öğretmen ise işini
iyi yapmakta ve bu da hayattan haz almasına neden olmaktadır. Peki, başarılı
bir öğretmen olmak için neler yapmak lazım? İsterseniz bunu maddeler halinde
ele alalım…
1-Öğrencilerin seviyesine inmek:
Başarılı bir öğretmende bulunan en bariz özelliklerden birisi öğrencilerin
seviyesine inme konusunda başarılı olmaktır. Bu biraz tecrübeye dayansa da işe
yeni başlamış idealist bir öğretmende başarılı olabilir.
2-Yeni çalışmaları takip etmek:
Başarılı bir öğretmen, eğitimdeki yeni çalışmaları takip eder ve kendini günün
şartlarına göre adapte eder. Bu konuda değişik kaynaklardan istifade eder.
3-İyi bir iletişim bilgisine sahip olmak:
İletişim konusunda hem kendisi yeni fikirler ortaya koyar, hem de konulmuş
fikirlere kendini adapte eder. Sınıf içerisinde çocuklarla kurulacak iletişimin
önemini çok iyi fark eder. Bu farkında oluşta onu başarılı bir öğretmen yapar.
4-Gerekli dökümanlara sahip olmak:
Ders içerisinde işlenen konu ile ilgili dökümanlara sahiptir. Bu dökümanları
derse başlamadan önce irdelemiş ve kendisini konuya hazır hale getirmiştir. Bu
başarılı olmuş olan öğretmenlerin neredeyse olmazsa olmazı haline gelmiştir.
5-Planlı olmak: İşlemiş
olduğu derslere ait hem genel çerçevede ve hem de özel çerçevede bir plan
içerisinde hareket eder. Zamanında konuları bitirmenin hazzını yaşayabilmek
içinde bu planlama büyük önem taşımaktadır.
6-Adil olmak: Sınıf
içerisinde öğrencilere karşı davranışlarında adil olan öğretmenler, hem insani
bakımdan hem de yaptığı işin gerektirdiği davranış stili bakımından başarılı
olmaktadırlar. Bu adalet anlayışı içerisinde aynı davranışı gösteren bir
öğrenciye ceza veriyorsa, başka bir öğrenci gösterdiğinde de ceza vermesi veya
tam tersi olarak güzel bir davranışta ödül vermesi şeklinde
örneklendirilebilinir.
7-Teknolojiyi kullanmak:
Günümüz teknolojinin hızlı bir şekilde geliştiği bir zaman dilimi içerisinde
yer almaktadır. Evinde televizyon seyreden öğrenci, okulda daha ileri bir
teknik kavramı görmezse gelişim sürecini tam sağlayamayacaktır. İdealist bir
öğretmen gerekli şartları oluşturup başarıyı elde edecektir.
8-Veli ile işbirliği:
Öğrencilerin başarıları yada başarısızlıklarında yatan en önemli nedenler
içerisinde aile içerisindeki yaşantıları sayılabilinir. Veli ile işbirliği
içerisinde olacak olan bir öğretmen, olumsuz davranışların önüne geçebilir yada
olumlu bir davranışı pekiştirebilir. Bu da başarıyı arttıran en önemli
husustur.
9-İdare ile işbirliği:
Öğrencilerin sahip olduğu başarılı duruma pekiştireç olabileceği gibi başarısız
öğrencinin başarısızlığına neden olan davranışlarında önüne geçebilecek bir
tıkaç olabilir. Öğrencilerin durumlarını idare ile birlikte ele almak ve
beraber kararlar almak başarıyı olumlu yönde etkileyecektir.
10-Diğer öğretmenlerle işbirliği:
Diğer öğretmenlerle işbirliği içerisinde olmakta başarıyı olumlu yönde
etkileyecektir. Bir öğretmenin bir konuda tecrübesi, diğer öğretmende fazla
olabilir; bu da işbirliğinin önemini daha iyi ortaya koymaktadır.
DİPNOTLAR: (1)Lütfi Şahin
LÜTFİ
ŞAHİN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder